Friday, October 16, 2009

malique -layu

assalamualaikum...
jom sama2 kita dengar sajak dari malique ni...power gak si malique ni bersajak...ingatkan tahu rapping ja...k la...tulis banyak2 pun xda guna gak...selamat dengar dan renung2kan yer...mana tau bleh naik semangat ke...

malique-layu

Aku lihat layu dalam Melayu
Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak
Ada juga bercadang bertanya tuan punya
Tapi bercampur risau dengan tak tergamak
Nanti dikata tak bersyukur, dikata tak sedar diri
Jadi aku menyendiri, memerhati dan akhirnya mengakui
Yang kita sendiri
Membiarkan bunga raya melayu ke kanan
Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri

Aku lihat layu dalam Melayu
Tanah air kita yang punya
Kita siram, kita baja tapi angin api kita lupa
Mereka merancang masa menjilat bangsa

13 harimau bertukar menjadi mangsa
Kita lupa nenek moyang kaya-raya
Jangan sekali-kali digadai harta-bendanya

Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu

Takkan Melayu hilang di dunia
Ya… tapi apa guna tak hilang di dunia
Kalau kewujudan tidak dirasa
Petah berbahasa kudrat tak berjasa
Orang berbudi kita hanya tahu merasa
Selalu lari bila dirapat
Selalu malu bila soalan diaju
Selalu segan memberi pendapat
Rela mengikut dari meneraju
Belum nyanyi sudah bersorak
Suka berjanji dalam borak
Bukan kata tak ada otak
Cuma tak berfikir di luar kotak

Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu
Ku lihat layu dalam Melayu

Aku jadi sayu
Bunga menangis dia mendayu
Mahu jadi cantik tetapi ragu
Aku merayu
Bangunlah semula hidup kembali
Jangan tunggu matahari mati
Cepatlah mekar sebelum terlerai

Perjuangan kita belum selesai

Perjuangan kita belum selesai

Perjuangan kita belum selesai

video

Thursday, October 15, 2009

kehilangan...

assalamualaikum...

dah lama rasa nya x update blog ni...lps aku tulis pasal putra...dah xda idea lak nak tulis apa...lgpun kemalasan yang melanda dan juga kekurangan mood menyebabkan aku mls nak update blog apatah lg nak buka blog ni...hehe...pasal post putra tu...ada gak la respond negative...aish...biasala kan...mana ada benda yang semua orang setuju...tapi aku harap...dengan post putra tu...boleh la orang2 melayu kita buka mata skit pasal putra...perjuangan melayu kita gak ni...bkn untuk kaum lain...tapi untuk kaum kita gak....hehehe

sebenarnya mnggu ni aku kurang mood skit...sbb aku baru kehilangan tok wan aku...yakni haji ismail bin lazim...(al-fatihah please)...tapi kesedihan ni biar aku je la yg rasa...tapi yang dah pergi biar lah pergi...aku ni yang masih hidup haruslah teruskan hidup...x gitu kan...hehe...

dan aku juga telah kehilangan gelanggang silat ku di kg halaman ku yakni di kota kuala muda...ini disebabkan sikap dengki dan lahanat sorang makluk allah yang diberi gelaran pari ataupun belalang(nama yang aku berikan kat dia)...si belalang ni dengan angkuh sekali mengatakan tapak gelanggang tu adalah sebahagian dari tanahnya walaupun si belalang ni tiada geran utk membuktikan yang tanah tu miliknya...bodoh pnya belalang...dan benda yang paling sedih sekali...dengan hati yang penuh slamber dan tanpa perasaan ragu2...si belalang ni telah tanam dua batang pokok ketum di tengah2 gelanggang silat kami...sungguh biadap dan kurang ajar nya si belalang ni...nasib baik malaysia ada undang2 wahai si belalang woi...kalau x...hg terima lah padahnya wahai si belalang...

minggu ni juga...mmber baik aku hazwan bin hamdan @ sepang telah kehilangan motor yang amat disayangi nya...motor rxz cater dgn no play WKA 875 kot...aku kurang pasti dengan digit kat plat no tu...sry sepang...aku lupa...hehe...secara jujurnya sepang telah kehilangan 2 biji motor...1st nya motor wave 125...dah rxz adalah untuk kali keduanya...takziah aku ucap kat hg sepang...smua ni dugaan...mungkin ada hikmah ada hikmah disebalik kejadian kan...

Saturday, October 3, 2009

putra30



assalamualaikum...

lama gak aku x update blog ni...bkn nya apa...bila blk ja kg...trs terpisah dari dunia luar...internet xda dowh...hehe...lagipun bila dah beraya...mna ada ms nk buka blog2 ni...naik taip apatah lg...perut pun asyik penuh ja...apatah lg bila makan lemang dgn ketupat...mmg pastu terus tido dgn lena sekali...hehe...secara menyeluruhnya...ak mmg xda ms langsung nk hubung dunia luar selain dunia kampungku....hehe

ok...aku baru2 ni terpanggil untuk menjawab persoalan tentang putra30...ni disebabkan rancangan 360 yang disiarkan oleh tv3...aish...aku pun sbnrnya x tahu menahu pasal putra30 ni...tp disebabkan perasaan ingin tahu aku...aku pun bertanya kepada seorang pak cik yang aku kenal...dgr2nya dah berpuluh tahun dia dlm persatuan pekida dan dia juga antara orang kuat putra30 ni...bukanya apa...masa aku tengok 360 tu...persatuan putra30 ni mcm persatuan gangster la plak...mcm2 benda buruk pasal putra30 ni dan persatuan putra dah jadi macam menjadi salah satu punca nama persatuan pekida ni busuk....mcm tu la plak erk???hahah...tp bg aku mungkin itu satu tohmahan ataupun gurauan kasar???sbb tu aku terus tnya pak cik tu pasal benda2 ni...pada mulanya susah gak pak cik tu nak bercerita...tp selepas aku desak dan dgn sikit pujukan rayu...akhirnya pak cik tu pun mahu berkongsi cerita...ikuti temuramah aku dengan pak cik ni...hehe

aku-putra tu apa pak cik???

pakcik baik-putra tu persatuan la apit...mcm pekida gak...

aku-pak cik cerita la skit pasal putra???(dgn nada memujuk...hehe)

pakcik baik-(dgn nada gelak...hahahaha)...putra ni orang kenal dgn nama putra30...ini adalah salah satu pertubuhan melayu yang sama dengan pekida...putra ni lahirnya(ditubuhkan) kat pulau pinang...klu apit p perda(kat penang) apit akan nampak satu bangunan tulis putra...disitulah tempat putra ditubuhkan...putra ni baru lagi dikalangan orang melayu...semasa baru tubuh...ramai orang2 curiga tentang putra ni...tapi alhamdulillah putra ni dapat diterima orang melayu...perjuangan putra ni sama gak apit dgn perjuangan pekida...yakni berlandaskan al quran dan sunnah...apa yang islam larang...itu lah larangan bagi ahli2 putra...sama gak apa yang islam suruh...itu lah yang harus menjadi ikutan ahli2 putra...seperti nama putra yakni putra30...persatuan putra ni adalah persatuan putih...dimana ahli2 nya hanyalah untuk orang melayu...persatuan ni mirip dengan persatuan pekima...

aku-pekima tu apa lak pak cik???nama mcm familiar???

pak cik baik-pekima ni lah persatuan orang melayu sebelum tertubuhnya pekida...persatuan ni hanya untuk perjuangkan islam dan orang melayu ja...dan persatuan ni dianggap terlalu perkauman dan menyebabkan persatuan ni tidak layak mendaftar...jadi disini lah titik mula persatuan pekida ni apit...

aku-owh mcm tu critanya...tapi pekida kan dah ada...buat pa nk tubuh putra lak???

pak cik baik-(dgn muka serius dan suara sikit menekan...naik cuak gak aku...hehe)...itu lah...ramai gak orang bertanya pasal benda2 ni...tp sbnrnya putra ni ditubuhkan oleh ahli2 pekida gak...ni disebabkan depa malu dengan pekida skrang...mcm2 orang duk kata pasal pekida...sng kata depa kata nama pekida ni dah busuk...dan kebanyakkan ahli pekida skrang dah banyk yang menyimpang...sebab tu lah putra ni ditubuhkan...putra ni ditubuhkan untuk menjadi seperti mana pekida pada masa dlu...persatuan yang tidak bercampur dengan kaum lain...persatuan yang terus membawa perjuangan asal...ini yang kita orang melayu patut pilih...persatuan ini juga adalah persatuan berdaftar...dan juga bukan persatuan politik...

aku-owh baru saya faham(dengan gaya mengangguk...hehe)...abis sbb pa dalam 360 putra ni dah mcm dilabel sebagai persatuan gangster...dimana sama gak dengan persatuan merah...

pakcik baik-owh...yang tu ka(sambik tersenyum)...pak cik tgk gak rancangan tu...aish(sedikit mengeluh)...mcm ni la apit...pak cik duk dlm pekida dah nak dekat separuh umur pak cik...pak cik pun salah sorang yang tubuhkan pekida ni...apit x hairan ka sbb pa pak cik masuk putra???sedangkan dalam pekida pun pak cik ada jawatan(aku x pernah tahu pun...haha)...sbnrnya satu ja apit...perjuangan putra sama dengan perjuangan pekida dan putra ni masih lagi sehelai kain putih yang masih bersinar....pekida pun sehalai kain putih gak...tapi selepas beberapa dekat ni...pekida dah kotor...dah x bersih seperti mana dulu...

aku-(dengan memotong cakap pak cik tu)tp kan skrang pekida sedang buat permutihan???

pak cik baik-memang lah pekida buat permutihan...tapi orang luar@ orang awam masih lagi kenal pekida ni persatuan gangster...sebab bnyk sangat kes2 yang x sedap didengar melibatkan ahli pekida...senang kira mcm ni la apit...apit ambik sehelai kain yang dah kotor...apit cuba basuh...mustahil la kain tu nak jadi putih mcm baru beli...guna p la serbuk apa pun...yang pasti kain tu akan menjadi kuning...x caya apit try...(mendalam maksud ni...hehe)

aku-owh mcm tu rupanya...skrang saya dah faham...

pakcik baik-satu saja pak cik nak pesan...jangan kita percaya kata2 orang kalau kita x tgk sendiri bnda tu...dan pak cik nasihatkan...jangan percaya bulat2 tentang rancangan 360 tu...mungkin itu cuma sandiwara yang dilakukan oleh orang2 yang x puas hati dengan kumunculan putra...

aku-ok la pak cik...terima kasih banyk2....

selepas la sudah sesi temuramah aku dengan pak cik tu...haha...aku ingat pas ni nak apply jadi wartawan la...mcm style ja...hhehe...ok la gang...selamat baca...salam...

p/s kalau dah silap harap lah diampun...aku pun tulis apa yang diceritakan oleh pak cik ni...xtau la betul ka x...kalau benda ni tipu...bukan aku yang menipu..tp pak cik tu yer....hehe...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin