Wednesday, February 15, 2012

Hakikat Cinta

Hakikat Cinta

                Cinta adalah bagaikan cahaya, kalau cahaya itu telah datang dari sumbernya, maka dia akan menyebar kesegala penjuru dan kesegala arah dengan merata, sebagaimana cahaya matahari
                Allah adalah sumber kasih sayang, sumber segala rasa cinta. Kerana tidak mungkin kita akan hidup tanpa kasih sayang ini, tanpa cinta dan kasih Allah. Bahkan alam semesta ini akan mungkin ada tanpa kasih sayang-Nya itu. Jesteru itu Allah menyatakan dalam Al-Quram bahawa Dia-lah sumber segala rasa cinta manusia. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan segala-galanya.
                Wujud alam ini semata-mata kerana cinta dan kasih-Nya. Tanpa Nur Allah, tanpa kasih-Nya, ala mini tidak mungkin ada. Satu-satunya sifat yang mendorong terciptanya alam ini itulah dia sifat cinta. Dalam pengertian yang hakiki, cinta kasih itu ialah keinginan untuk memberikan, bukan keinginan untuk meminta atau mendapatkan.
                Ramai pemuda yang tidak memahami perngertian cinta ini. Dia mengharapkan menerima sesuatu dari cinta itu, padahal seharusnya dia yang memberi kalau sebenar-benarnya ia cinta. Kalau kita sudah merasakan nikmat memberikan sesuatu kepada seseorang, tandanya sudah ada hubungan cinta kita denganya. Mencintai seseorang haruslah sanggup dan bersedia berkorban terlebih dahulu dan bererti harus mengurangi apa yang kita miliki. Kerana itu, manusia tidak mungkin mempunyai sifat cinta yang murni.
                Akan tetapi Allah SWT.tidak pernah merasa rugi dengan memberi terus menerus kepada kita dan seluruh makluk-Nya. Jesturu cinta yang murni hanya akan dapat diperolehi dari Allah SWT.
                Kalau cinta Allah kita gambarkan sebagai cahaya, maka tingkatan manusia yang paling tinggi ialah bila hatinya seperti cermin yang membiaskan seluruh cahaya yang datangnya dari cahaya cinta Allah yang dipancarkan kepadanya.
                Firman Allah:
                “Mereka itu dicintai Allah, kerana mereka cinta kepada-Nya.”
                (Al-Maidah: 54)
                Cinta yang merupakan bukti daripa kecintaan kita kepada Allah adalah cinta yang abadi, yang tidak pernah akan padam,kerana sumbernya pun tidak pernah padam. Itulah cinta Allah kepada makluk-Nya.
                Adapun kecintaan kita kepada anak dan isteri serta keluarga adalah hasil daripada cinta kepada Allah sebagai amanat daripada-Nya. Orang yang menghubungkan dirinya dengan cinta kepada Allah, maka orang itu mempunyai peribadi yang kukuh, peribadi yang paling besar cinta kita hendaklah didasarkan kepada Allah. Baik cinta kepada anak isteri dan lain-lain sebagainya. Kerana kalau kita cinta kepada seorang di dasarkan cinta kepada Allah, kemudian kita menikahinya, maka segala pekerjaan yang kita kerjakan dengan pasangan hidup kita itu akan di hitung ibadah.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin