Saturday, February 18, 2012

Tujuh Kehairanan Terhadap Perangai Manusia

Tujuh Kehairanan Terhadap Perangai Manusia

                Sebahagian para ahli hikmah merasa hairan dengan perangai manusia, kehairanannya itu ada tujuh perkara iaitu:

  • Ø  Saya merasa hairan kepada orang yang mengetahui akan mati, akan tetapi tetap ketawa
  • Ø  Saya merasa hairan kepada orang yang tahu bahawa dunia akan rosak, akan tetapi dia tetap menyenanginya.
  • Ø  Saya merasa hairan kepada orang yang tahu bahawa semua urusan telah ditentukan oleh Allah SWT akan tetapi dia masih dalam keadaan bingung kehilangan hartanya.
  • Ø  Saya merasa hairan kepada orang yang tahu bahawa dia akan di hisab, akan tetapi dia masih mengumpulkan hartanya.
  • Ø  Saya merasa hairan kepada orang yang tahu api neraka, tetapi dia masih tetap berbuat dosa.
  • Ø  Saya merasa hairan kepada orang yang tahu akan syurga, akan tetapi dia beristirehat di dunia.
  • Ø  Saya merasa hairan kepada orang yang tahu akan syaitan sebagai musuh, akan tetapi dia menjadikannya sebagai sahabat.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin