Saturday, April 18, 2009

cincin

kali ni aku nak cerita lak pasal cincin...tp bukan pasal cincin emas yang mak2 kita slalu pakai tu...lagipon cincin yang aku nak crita ni xda kena mengena dgn cincin tunangan...ni cincin kayu ataupon lg senang cincin yang slalu orang laki pakai...pendekar dulu2 pon slalu pakai cincin...cincin ni ada dua jenis...satu cincin kayu...dan lagi satu cincin batu...aku dlu agak terpesona dgn cincin2 ni sbb slalu sgt orang tua crita tngtang kehebatan cincin2 mereka...dan ada juga pengamal2 perubatan tradisional yang menggunakan cincin sebagai satu cara perubatan mereka...

cincin kayu
cincin kayu ni adalah cincin yang permukaan atas dia dibuat dari kayu(ssh nak terang)...ada macam2 cincin kayu ni...perbezaan cincin kayu ni adalah dari segi kayu yang digunakan...antara kayu2 yang slalu digunakan adalah kayu koka,kayu buluh nibong,cenai,teras kayu,raja kayu dan banyk lagi la...tp slalu nya yang menjadi pilihan kaki2 cincin ni adalah cincin dari jenis kayu koka...kayu koka ni bagi sapa2 yang x pernah dgr adalah kayu dari bahtera nabi noh...kayu ni dikatakan banyk khasiat nya...tp terdapat banyak pandangan mengenai kayu bahtera nabi noh ni...ada yang kata bukan dari kayu koka dan dari kayu yang lain...tp apa yang aku dgr dari penjual2 kayu koka ni...kayu koka ni dapat mengelak dari jin dan ada juga yang mengatakan kayu koka ni boleh digunakan dalam perubatan....misalnya seperti terkena gigitan serangga...kita hanya sapukan cincin ni ditempat yang terkena gigitan tu...

contoh cincin kayu

raja kayu

cincin koka

cincin batu
cincin batu ni plak adalah cincin yang permukaan nya ialah batu...cincin batu yang terkenal adalah cincin batu delima...cincin batu delima ni yang aku dengar banyk khasiat nya...ada gak orang2 tua yang pernah cerita kat aku pasal kehebatan cincin delima ni...antaranya adalah si pemakai itu bleh menjadi kebal...cincin batu delima ni juga sangat mahal dipasaran...jangan terkejut kalau ada yang sanggup beli cincin batu delima ni dgn harga tm30k...tp itulah realiti...apa yang aku pernah dengar,sultan brunei pon ada beli batu delima ini...apa yang aku dengar....sultan brunei ni beli untuk dimasukkan ke dalam loji minyak...apa yang aku dengar lagi...batu delima ni boleh menyebabkan minyak yang dibawah laut ni diserap naik ke atas dgn lebih cepat...antara lain adalah batu serai wangi...batu serai wangi ni slalu nya diambik masa serai wangi berbunga...tp apa yang aku dengar...terdapat beberapa langkah untuk ambik batu serai wangi ni...antaranya haruslah diambik pada waktu tengah malam....batu geliga lipan plak adalah batu yang diambil diatas badan ibu lipan...batu ni mmg rare...dan ada yang mengatakan untuk ambik batu ni haruslah bercakap dulu dgn lipan...pasal bahasa yang digunakan semasa bercakap dgn lipan...mmg aku xtau...sbb kalau salah langkah lipan ni akan gigit...apa yang aku dengar kalau kena gigit dgn ibu lipan...mmg terus mati...tp mungkin kerana khasiatnya ramai yang cari batu2 mcm ni..cincin batu lintar plak adalah cincin yang menggunakan batu yang dipanah petir...cincin ni apa yang aku dengar bleh membuatkan si pemakai menjadi kebal...tp apa yang aku tngok dalam misteri nusantara...batu lintar ni bleh membuat si pemakai menjadi kebal disebabkan keelektromagnetan yang ada dkt batu tu...

contoh batu delima

contoh batu delima putih

contoh batu geliga lipan

contoh batu lintar

tp bagi orang yang berilmu...kita haruslah pandai bezakan benda2 khurafat ni...sbb semua ni adalah dari Allah...so kita xleh percaya sangat dgn kehebatan2 yang ada pada cincin ni...apa yang aku tulis ni adalah sebagai info tentang cincin...so...jangan terlalu percayakan pasal kehebatan cincin2 ni...sebab smua nya datang dari Allah S.W.T..jgn terlalu percaya sbb boleh merosakkan akidah kita...

4 comments:

acap said...

tudia blog dia...
serba hitam...
hehe...

acap said...

po...
aku ada cadangan ...
tulis plak pasal jelapang...
ramai yg still xtau apakah itu jelapang...
kata org kedah...
come on la woi...
aku cabaq hang..
haha...

opop said...

adoi...
aku x tau sgt la pasal jelapang...tp umah tokwan aku ada la dulu...
jelapang ni mmg bnyk kenangan dia...
aku ingt lg dlu ak slalu tido dlm jelapang...

Hylfi Kameri said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin