Friday, April 10, 2009

sabung ayam


pernah dgr sabung ayam...xpon pernah dgr ayam sabung...sabung ayam ni adalah aktiviti melawan ayam dan ayam yg selalu dipilih adalah ayam sabung...ayam lain pon ada gak...tp cara ayam sabung berlawan mmg xda ayam lain bleh tandingi...ayam sabung ni ada bnyk jenis..ada jenis ayam sabung siam,ayam sabung kelantan dan bnyk lg la...ayam sabung ni pon ada bnyk gak nama timangan...antaranya seperti ayam gabernor siam(nama diambil sebab ayam ni benih dia dari gabenor siam),ayam tok' on,jalak lenteng,ayam bauk dan bnyk lagi la...nak tulis sure x muat pnya...tp apa yg aku tahu selama ini,ayam yg slalu dipilih adalah ayam dari jenis tok on..sbb permainan dia pantas,dan ayam tok on ni berani...lps tu rhoma(loghat utara-maksud dia warna bulu) dia pon garang...ada beberapa jenis tok on ni...antara nya tok on cabai kering,tok on tua dan tok on sahaja...bg peminat sabung ayam ni..ilmu tentang ayam adalah benda yg paling penting...bleh dikatakan aset yang berharga bg peminat ayam...dlu masa kat kg aku ada juga blajar sikit2...tp ak x expert sgt pasal ni...just ambik tahu...aku blajar kat sorang pak cik ni nama dia pak cik jalil...sebenarnya ayam ni kalau nak tau cara permainan dia...kita bleh tgk dkt sisik dia...mcm pepatah melayu yang pernah kita dgr..."tuah ayam nampak di kaki"...sbnrnya ramai orang yang salah anggap pasal ni...smua ingat tua ayam nampak di taji(keris kat kaki ayam)....sbnrnya tua ayam ni dkt sisik dia..sisik dia yg memainkan peranan penting dlm permainan ayam...terdapat banyk jenis sisik dkt kaki ayam ni...seperti sisik tumpang,sisik selit,sisik patah besar,patah kecil dan banyk lagi la...bulu ayam pon memainkan peranan penting gak...lg satu apa yang ak blajar...cara kokokan ayam pon adalah salah satu cara nak tau ayam tu kuat ke x...kalau dgr ja ayam tu kokok pendek dan x sedap...itu tandanya ayam tu kuat...kalau nak tau lebih lanjut...bela ayam sendiri...pastu dengar dia kokok...hehe...banyak gak pasal ayam ni...tp secara jujurnya sabung ayam ni salah di sisi agama...dan dkt malaysia pon still illegal...bagi aku...ayam tu x salah...yang salah itu kita...tp inilah cara hidup orang kampung...cuti ni ak nak balik sabung ayam...kalau ak rajin aku upload video ayam lawan...

6 comments:

yap said...

bagus2...
banyak info2 berguna pasai ayam sabung...
cayalah...

opop said...

haha...very supportive la hg acap..

yap said...

aku cakap benda hat betoi...
hat bab ni aku sokong tp hat bab nampak puting tu aku condemn...haha...
serius woi...
aku baru tau pasai kokok ayam, bulu, semua tu memainkan peranan dalam nk identify ayam to koro ka pawer...tq

opop said...

haha...aku pon tau skit2 ja...yg aku tau aku tulis

Anonymous said...

asuhlah

Amran Aziz said...

Aku pun sama...minat betul tengok ayam terutama yg jantan..sjk dr zmn sek. ni nak mula semula..byk info dr internet & layari laman2 ayam sabung aku kumpul

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin