Wednesday, April 8, 2009

Pengenalan

assalamualaikum kepada muslimin dan muslimah dan selamat sejahtera bagi non muslim...beribu terima kasih saya ucapkan kerana sudi melawati blog saya ni...untuk pengetahuan, blog ni dibina sebagai satu langkah bagi saya untuk mengingat balik kenangan-kenangan saya sewaktu kecil dahulu yakni kehidupan saya pada waktu itu adalah di kampung...blog ini juga mungkin boleh dijadikan sebagai satu langkah untuk anda mengenang kembali kenangan-kenangan anda sewaktu berada di kampung atau mungkin bagi yang tidak pernah merasa kehidupan kampung blog ini boleh dijadikan tempat untuk mengetahui kehidupan di kampung dengan lebih dekat...seperti yang kita ketahui kampung adalah satu tempat yang dipenuhi kehijauan, air-air sungai yang mengalir tenang,sawah padi yang mengijau dan suara-suara unggas yang menyanyi di kala malam tiba...kampung juga adalah tempat saya dimana saya membesar dan mengenal erti kehidupan...

Pemerintah Malaysia mendefinisikan Melayu sebagai penduduk pribumi yang bertutur dalam bahasa Melayu, beragama Islam, dan yang menjalani tradisi dan adat-istiadat Melayu. Tetapi dari segi definisi budaya (cultural definition), Melayu itu merangkumi seluruh penduduk pribumi di Dunia Melayu (Nusantara), yaitu penduduk serumpun tidak kira agama, bahasa, dan adat istiadat masing-masing yang diikuti oleh masing-masing kelompok serumpun tersebut.(wikipedia)

Definasi kampung bagi saya pula ialah satu tempat yang jauh dari kebisingan kota dan masih mengamalkan semangat persaudaran .


4 comments:

acap said...

sempoi2

opop said...

kena blajaq bnyk lg dari hang..

acap said...

opop la pulak...haha

Faizudin said...

maju..maju

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin